Moderatorkontrollpanel ]

vekt nedgangen har stoppet

vekt nedgangen har stoppet

Innlegg anne84 » Fre Mar 09, 2012 8:48 pm

siden november har jeg gått ned 12 kilo men nå de siste 3 ukene har jeg ikke gått ned .jeg spiser 1000 til1400 kal om dagen pluss moderat trening flere ganger i uken.skjønner ikke hvorfor det har stoppet opp og hva jeg skal gjøre nå?vil jo gå ned 5 kilo til:(
noen råd?????
anne84

Re: vekt nedgangen har stoppet

Innlegg Lixi » Lør Mar 10, 2012 2:44 am

Hei!
Det kan være flere grunner til at kroppen din har stoppet opp;

- Hvis du har bygget muskler siste tiden, veier de mer enn fett.
- Du har havnet på et platå, dvs. at kroppen din holder igjen reservene for å se an hva som skjer her og stabeliserer seg.
- Du har et lavt kcal inntak og trener en del, kroppen får mindre enn den forbrenner og er gått i sparemodus (holder igjen pga det kroppen oppfatter som krise/ sult).
- Hva veier du og hvor høy er du? Kanskje er kroppen din i mål selv om du ikke er det?

Uansett, ta tiden til hjelp. Kroppen trenger litt tid på henge med våre ønsker!

Mitt råd er å kanskje spise litt mer i en periode, få kroppen din trygg på at det er nok mat å få, da tør den å starte forbrenningen igjen. Og bruk målebånd i stedet for vekt, ikke alt vises på vekten ;)

Lixi

Innlegg anne84 » Lør Mar 10, 2012 11:00 am

Lixi skrev:Hei!
Det kan være flere grunner til at kroppen din har stoppet opp;

- Hvis du har bygget muskler siste tiden, veier de mer enn fett.
- Du har havnet på et platå, dvs. at kroppen din holder igjen reservene for å se an hva som skjer her og stabeliserer seg.
- Du har et lavt kcal inntak og trener en del, kroppen får mindre enn den forbrenner og er gått i sparemodus (holder igjen pga det kroppen oppfatter som krise/ sult).
- Hva veier du og hvor høy er du? Kanskje er kroppen din i mål selv om du ikke er det?

Uansett, ta tiden til hjelp. Kroppen trenger litt tid på henge med våre ønsker!

Mitt råd er å kanskje spise litt mer i en periode, få kroppen din trygg på at det er nok mat å få, da tør den å starte forbrenningen igjen. Og bruk målebånd i stedet for vekt, ikke alt vises på vekten ;)

hei
jeg veier nå 75 kilo og er173 høy,men før jeg fikk barn var jeg 65 så det er ditt jeg vil.
er veldig redd for at om jeg begyner å spise flere kal vil jeg legge på meg det jeg har gått ned.men jeg skal bruke målbånd i stedet for vekta ser jo at vekta kan variere veldig fra dag til dag..sover og går opp 1 kilo :)
anne84

Innlegg Lixi » Lør Mar 10, 2012 1:46 pm

Hei igjen!

Ja disse graviditetene... Men du, du er jo kjempefin nå også! Og du har helt rett i at det kan variere 1-2 kg over natten, det henger sammen ved hvor mye vann vi binder i kroppen ift. syklus og bla. karbohydrater og salter. Salter og karbohydrater binder vann i kroppen, samt den hormonelle syklusen til oss damer gjør det samme. Så det ville jeg ikke sett så mye på, da det varierer hele tiden.

Man legger ikke på seg en kilo fett over natten! I så fall ikke ved å trene så mye som du gjør ;)
En annen ting er at trente muskler også binder en del vann, man kan oppleve vektoppgang etter en hard økt. Husk at muskler veier mer enn fett! Er du bedre trent nå enn før? Da vil du nok veie litt mer.

Målebånd er sikrere ja. Vet ikke hvilket kosthold du følger, selv følger jeg lavkarbo og opplever å ha bedre kontroll på vekten da.
Du kan uansett trygt øke kcal mengden noe en periode, gjerne protein og fett delen om du ellers spiser sunt. Det vil få fart på forbrenningen din. Har skrevet forklaring på dette på andre tråder om lavkarbo her inne om du er interessert :) Gjelder om man følger lchf eller ei, det er slik kroppen fungerer. Lykke til videre!
Lixi

Innlegg anne84 » Lør Mar 10, 2012 6:00 pm

Ja disse graviditetene... Men du, du er jo kjempefin nå også! Og du har helt rett i at det kan variere 1-2 kg over natten, det henger sammen ved hvor mye vann vi binder i kroppen ift. syklus og bla. karbohydrater og salter. Salter og karbohydrater binder vann i kroppen, samt den hormonelle syklusen til oss damer gjør det samme. Så det ville jeg ikke sett så mye på, da det varierer hele tiden.

Man legger ikke på seg en kilo fett over natten! I så fall ikke ved å trene så mye som du gjør ;)
En annen ting er at trente muskler også binder en del vann, man kan oppleve vektoppgang etter en hard økt. Husk at muskler veier mer enn fett! Er du bedre trent nå enn før? Da vil du nok veie litt mer.

Målebånd er sikrere ja. Vet ikke hvilket kosthold du følger, selv følger jeg lavkarbo og opplever å ha bedre kontroll på vekten da.
Du kan uansett trygt øke kcal mengden noe en periode, gjerne protein og fett delen om du ellers spiser sunt. Det vil få fart på forbrenningen din. Har skrevet forklaring på dette på andre tråder om lavkarbo her inne om du er interessert :) Gjelder om man følger lchf eller ei, det er slik kroppen fungerer. Lykke til videre!

jeg har ikke lavkarbo på grunn av at jeg er vegetarianer,så det blir mye karbo på meg:)
jeg trener ikke styrke bare kondisjon.sykler og går mye, så jeg tror ikke det er muskler.
hva mener du med en periode? to uker eller lengre?
når vekten varierer så ofte som den gjør noen dager er jeg 76 andre 75,8 og noen dager helt ned i 75,4 er det da det minste som er min vekt uten vann osv ?
forresten tusen takk for gode råd det setter jeg stor pris på :)
anne84

Innlegg Lixi » Man Mar 12, 2012 2:24 pm

Hei igjen!

Med en peiode mener jeg den tiden det tar til du ser at noe skjer, det er individuelt, man må prøve seg fram. Nå er det ikke velidig stor forskjell på 76 og 75,4 kg da, 600 gr. Veier du deg daglig vil det være variasjoner som nevnt, det er helt normalt.
Men skjønner at du vil i mål! Her er det bare finjusteringe som trengs.

Tenker at en liten variasjon i treningen din i tillegg til de økte kcal vil gi deg ønsket utslag ;) Forsøk deg frem og vær tålmodig. Kroppen gjør som du vil hvis den er trygg og ikke opplever sult/ krise, da settets alle bremser på.
Lykke til! :)
Lixi

Innlegg Lasaron » Tir Jun 04, 2013 9:39 pm

Du spiser altfor lite!!! Når du spiser så lite, vil kroppen forbrenne muskelmasse i stedet for fett - fordi den settes i sultmodus. Fettet vil den tviholde på til siste slutt. Du bør spis minst 1600 kalorier om dagen! Når man skal ned i vekt, bør man ikke gå ned fortere enn 0,5 - 0,7 kg i uken. Dette er fordi kroppen trenger tid til å bli vant til lavere vekt. Hvis du går veldig fort ned vekt, vil all vekten komme på med én gang du begynner å spise normalt igjen - og ofte mer. Kroppen er programmert til å holde på den høyeste vekta den har hatt - det har med overlevelse å gjøre - så når du har gått ned 10% i vekt, begynner kroppen å gi deg sug etter å spise mer fordi den "vil" opp i vekt. Dersom du vil holde vekta, er du helt nødt til å ta det sakte! 0,5 kg i uka høres kanskje lite ut, men over et år, er det faktisk 24 kg! Jeg har strevd med atypsk anoreksi i mange år - atypisk fordi jeg ikke har vært tynn som et skjelett, men faktisk vært overvektig - til tross for at jeg i perioder på flere uker ikke tok til meg annet enn vann. Ellers har jeg levd på 200 kcal om dagen, og likevel ikke gått ned (Likevel mistet jeg mensen, fikk lanugohår, problemer med hjertet og benskjørhet). Nå har jeg nettopp vært gjennom en innleggelse på et sted for spiseforstyrrelser, og gått over til en diett på 2300 kcal om dagen. Plutselig begynte jeg å gå ned i vekt. Dette viser bare hvordan kroppen er genial - den vil beskytte deg i perioder med sult. Lykke til :D
Lasaron