Moderatorkontrollpanel ]

Ketose

Ketose

Innlegg HotMama » Søn Jan 15, 2012 7:25 pm

Hei. Jeg er i ketose. Går på pulver stort sett, innimellom litt salat, bacon eller kylling. Men jeg går ikke ned i vekt!!! Motivasjon til å fortsette er nær satt ikke eksisterende.... Noen tips???

Og er det farlig å gå inn og ut av ketose?
HotMama

Re: Ketose

Innlegg Lixi » Søn Jan 15, 2012 9:22 pm

Hei!
Ketose er en tilstand som inntreffer når kroppen og hjernen ikke får sukker (karbohydrater) og tvinges til å forbrenne fett. Kroppen omgjør da fett til ketoner som hjernen og kroppen kan nyttigjøre seg av som brensel. Ketoner er det som har gjort det mulig for mennesker å overleve/ fungere ved sult (fettsyrer blir frigort og omgjort til ketoner), alternativet hadde vært å forbrenne muskler.

Så ketoner er et alternativt brensel. På lavkarbokosthold er det det man gjør, går over til fettforbrenning. Etter tilvenningsfasen opplever mange å føle seg både smartere og mer effektiv, men under tilpassningsfasen det rake motsatte. En del lavkarboentusiaster/ fagfolk mener dette (fettbasert metabolisme) er en naturlig og nedarvetmekanisme som finnes hos alle.

Har man tilpasset kroppen til å forbruke fett, fungerer dette fint for mange (noen mener alle). I en overgangsfase der man trapper ned eller kutter ut karbohydrater kan enkelte bivirkninger oppstå, men er oftest forbigående. Er som regel over etter 1 ukes tid (dette er individuelt, noen lenger).
Man bør unngå trening/ hard fysisk aktivitet i denne perioden fordi kroppen trenger tid til tilpassningen og man kan føle seg uvel om man presser kroppen. Man kan trappe ned gradvis og unngå/ formilde bivirkningene.

Vanlige bivirkninger i overgangsperioden fra sukkerforbrenning til fettforbrenning er hodepine (pga dehydrering siden karboh. binder vann i kroppen, uten karbo slippes vannet ut, hyppig vannlatning). Noen opplever prikking og kramper i beina, vissenhet i kroppen og "god dag mann økseskaft" i hodet. Ketoner vil i starten slippes gjennom urin, pust og hud og har en spesiell lukt, litt skarp. Dette går også over når man er tilpasset.

Flere av disse nevnte tingene unngår man ved å spise nok salt (1ts pr dag), da binder man vann og unngår dehydreing (at man kvitter seg med mer væske enn man erstatter, uttørker). Med vannet forsvinner også en del salter og elektrolytter kroppen trenger, dette må erstattes.
Og selvfølgelig drikke nok vann. Det var litt opplysning helt generelt ;) Så svar;

Ketose er ikke farlig, vi går som regel i ketose når sukkerlageret er tomt, på en lang skitur, fjelltur eller ved søvn. Kroppen går inn og ut av ketose ved behov. Vi spiser jo ikke når vi sover, så kroppen henter forbrenning fra ketoner (fra fettlagrene) om det skulle gå tomt for sukker.
Likevel er det så vidt jeg har lest, mangel på langtidsstuderer rundt dette, så fagfolket er litt forsiktige her. Men inuittene og urmenneskene har nå levd slik..

Ketoner hjelper oss ned i vekt og skjerper sansene våre, vi blir også mer effektive påstår mange lavkarbo-tilhengere. Den signerer jeg.

De lærde strides om dagen, en tilfeldig lege vil kanskje si det er farlig, men spør du en som har satt seg inn i emnet, finnes det mange leger som bruker dette som behandling bla.ketogen diett til barn med epilepsi (Geir Flatebø mfl.). Leger som blogger om emnet er;
kostdoktorn.no http://espenrostrup.com/ http://annikadahlqvist.com/

Man finner og mange gode faglige svar på lavkarbo.no med henvisning til forskning. Der er både leger, ernæringsfysiologer mfl. som opplyser og svarer i forumet der. Du finner nok mer fag-nyanserte svar enn mitt forenklede her ;)

Man kan også være i ketose uten å minske et eneste gram, ketonene kan like gjerne komme fra fettet man spiser.

Noen spørsmål om jeg får spørre; Hviken pulverkur går du på? Hvor lenge? Hvor mye skal du ned?
Ved lavkalori pulver-dietter går ofte kroppen i sultmodus og kroppen "sparer" på alt.
Men det finnes jo ulike pulverkurer med ulike formål og opplegg, noen mer virkningsfulle enn andre.

Lixi

Innlegg HotMama » Tir Jan 17, 2012 3:34 pm

Reply to a message from Elisabeth:
Jeg bruker Naturdiet sin pulver, og skal ned 20 kilo. Har siste uken ikke gått ned noe, uka før det ned 0.5 kg. Har kuttet ut en pose pulver med litt salat, eller erstattet en pose med nøtter tilsvarende 10 karbohydrater.
Men fettlagrene blir kanskje mindre... selv om ikke det syns på vekta...?

Hotmama
Hei!
> Ketose er en tilstand som inntreffer når kroppen og hjernen ikke får sukker (karbohydrater) og
> tvinges til å forbrenne fett. Kroppen omgjør da fett til ketoner som hjernen og kroppen kan
> nyttigjøre seg av som brensel. Ketoner er det som har gjort det mulig for mennesker å overleve/
> fungere ved sult (fettsyrer blir frigort og omgjort til ketoner), alternativet hadde vært å
> forbrenne muskler.

> Så ketoner er et alternativt brensel. På lavkarbokosthold er det det man gjør, går over til
> fettforbrenning. Etter tilvenningsfasen opplever mange å føle seg både smartere og mer effektiv,
> men under tilpassningsfasen det rake motsatte. En del lavkarboentusiaster/ fagfolk mener dette (
> fettbasert metabolisme) er en naturlig og nedarvetmekanisme som finnes hos alle.

> Har man tilpasset kroppen til å forbruke fett, fungerer dette fint for mange (noen mener alle). I
> en overgangsfase der man trapper ned eller kutter ut karbohydrater kan enkelte bivirkninger oppstå,
> men er oftest forbigående. Er som regel over etter 1 ukes tid (dette er individuelt, noen lenger).

> Man bør unngå trening/ hard fysisk aktivitet i denne perioden fordi kroppen trenger tid til
> tilpassningen og man kan føle seg uvel om man presser kroppen. Man kan trappe ned gradvis og
> unngå/ formilde bivirkningene.

> Vanlige bivirkninger i overgangsperioden fra sukkerforbrenning til fettforbrenning er hodepine (pga
> dehydrering siden karboh. binder vann i kroppen, uten karbo slippes vannet ut, hyppig vannlatning).
> Noen opplever prikking og kramper i beina, vissenhet i kroppen og "god dag mann økseskaft" i hodet.
> Ketoner vil i starten slippes gjennom urin, pust og hud og har en spesiell lukt, litt skarp. Dette
> går også over når man er tilpasset.

> Flere av disse nevnte tingene unngår man ved å spise nok salt (1ts pr dag), da binder man vann og
> unngår dehydreing (at man kvitter seg med mer væske enn man erstatter, uttørker). Med vannet
> forsvinner også en del salter og elektrolytter kroppen trenger, dette må erstattes.

> Og selvfølgelig drikke nok vann. Det var litt opplysning helt generelt ;) Så svar;

> Ketose er ikke farlig, vi går som regel i ketose når sukkerlageret er tomt, på en lang skitur,
> fjelltur eller ved søvn. Kroppen går inn og ut av ketose ved behov. Vi spiser jo ikke når vi
> sover, så kroppen henter forbrenning fra ketoner (fra fettlagrene) om det skulle gå tomt for
> sukker.

> Likevel er det så vidt jeg har lest, mangel på langtidsstuderer rundt dette, så fagfolket er litt
> forsiktige her. Men inuittene og urmenneskene har nå levd slik..

> Ketoner hjelper oss ned i vekt og skjerper sansene våre, vi blir også mer effektive påstår mange
> lavkarbo-tilhengere. Den signerer jeg.

> De lærde strides om dagen, en tilfeldig lege vil kanskje si det er farlig, men spør du en som har
> satt seg inn i emnet, finnes det mange leger som bruker dette som behandling bla.ketogen diett til
> barn med epilepsi (Geir Flatebø mfl.). Leger som blogger om emnet er;

> kostdoktorn.no http://espenrostrup.com/ http://annikadahlqvist.
com/

> Man finner og mange gode faglige svar på lavkarbo.no med henvisning til forskning. Der er både
> leger, ernæringsfysiologer mfl. som opplyser og svarer i forumet der. Du finner nok mer
> fag-nyanserte svar enn mitt forenklede her ;)

> Man kan også være i ketose uten å minske et eneste gram, ketonene kan like gjerne komme fra
> fettet man spiser.

> Noen spørsmål om jeg får spørre; Hviken pulverkur går du på? Hvor lenge? Hvor mye skal du ned?

> Ved lavkalori pulver-dietter går ofte kroppen i sultmodus og kroppen "sparer" på alt.

> Men det finnes jo ulike pulverkurer med ulike formål og opplegg, noen mer virkningsfulle enn andre.

>

HotMama

Innlegg Lixi » Søn Jan 29, 2012 7:20 am

Hei igjen!
Ja, det at du ikke går ned har nok sammenheng med at kroppen nå går i sparemodus siden den nå oppfatter pulverkuren som en sultperiode. Så da settes alle bremser på, for her kommer lite inn og alt må lagres/ spares. Dvs. forbrenningen settes ned. Du ønsker jo det motsatte.
Man vil jo over tid på pulverkur også gå ned, men min erfaring er at det går dobbelt så fort opp også.

Hvis du ønsker å tenne/ øke fettforbrenningen, må du gjøre stille inn kroppen på dette, gjøre den trygg på at det ikke er noen krise, altså ingen sult periode. Se mine innlegg på "lchf-noen med erfaring" tråden, der har jeg skrevet litt om fettlagring og fettforbrenning. Lavkarbo handler nettopp om å øke/ normalisere forbrenningen fra egne lager, kanskje det er noe for deg?

Skjønner at man vil fort ned, men jeg gikk i hvert fall ned 3kg på lavkarbo 1.uken uten å være sulten en eneste dag ;) Fort nok det. Da fulgte jeg Skaldeman`s bok "Spis deg ned i vekt".

Lixi

Innlegg pinguin » Søn Jan 29, 2012 4:34 pm

Hei kan dere si noe om dette med polyoler og sukkeralkoholer og hvilke man kan bruke? Jeg har en bok her hjemme som f.eks sier man ikke kan bruke sorbitol fordi den blir omgjort i kroppen til glukose. Så har jeg en behandler som sier man kan se vekk i fra alle polyoler/sukkeralkoholer i f.eks sukkerfrie sjokolade. Er veldig usikker på hva jeg skal forholde meg til. Vet at sukkeralkoholet som er i sukrin går bra, men går f.eks xylitol greit?

Hva med polyolene som er i Atkins barer kan man bruke de når man er på ketolyse diett?

Setter stoooor pris på tilbakemelding.
pinguin

Innlegg samme det » Tor Mar 08, 2012 11:44 am

Kopiert fra en dansk diabetesorg. Kan hjelpe??

Søtstoffer:

De sødestoffer, der ikke påvirker blodsukkeret, er velegnede til personer med diabetes. Det er:
Cyklamat (E 952)
Sakkarin (E 954)
Aspartam (NutraSweet®) (E 951)
Acesulfam K (Sunett®) (E 950)
Thaumatin (E 957)
Neohesperidin DC (DC=dihydrochalcon) (E 959)
Sucralose (E 955)
Erythritol (E 968)

Den anden gruppe af sødestoffer kaldes også sukkeralkoholer eller polyoler. Disse er energigivende, dvs. de omdannes i kroppen og får blodsukkeret til at stige (mindre end sukker). Det er f.eks.:
Sorbitol (E 420)
Maltitol, maltitolsirup (E 965)
Isomalt (E 953)
Lactitol (E 966)
Xylitol (E 967)
samme det

Sv: Ketose

Innlegg HowLow » Tor Des 20, 2012 9:19 am

Hei. Nå er det 4 dagen i ketose-kuren min denne gangen, og jeg har gått ned 2,5kg fra 87 til 84,5kg. Jeg spiser ikke pulver men kjøtt, egg, brokkoli, ost og baker Møllerens Lavkarbobrød ( 5g karbo pr skive, max 2 skiver pr dag)

Forrige gang gikk jeg ned 5kg på en uke. Jeg trenger denne kuren fordi jeg trenger kjappe resultat i oppstarten av kuren. Etter kuren som går over 1 uke, spiser jeg vanlig mat, men prøver å holde fokus på karbo, fett og kalorier da. Det bruker å gå så bra at jeg glemmer meg ut etter en stund og faller tilbake. Da er det på'n igjen...! :- )

Nå vil jeg prøve å kjøre ei ketose uke i måneden for å holde fokus. Vi får se hvordan det går.
HowLow

Innlegg Anamio » Lør Sep 13, 2014 2:17 am

Hei. Jeg gikk på ketosekuren i 6 uker, hvor jeg gikk ned 15 kilo!
Etter de ukene har jeg bare holdt det stabilt på lavkarbo kosthold og trives med det. Merket at huden rundt om kring ikke fulgte helt med, og fikk litt angst!.

Men jeg har fortsatt mer kilo å ta av. Så nå er det på an' igjen. Men ville bare dele litt info om min erfaring. Enkel sagt så la jeg alt av det jeg spiste inn her først. Og lå på rundt 90 gram fett, 50-60 g proteiner og under 10 karbo til dagen. Og det fungerte veldig bra for meg! Jeg ser det er mange som lever på salat og kylling og fetaost. Jeg ambefaler MYE fett. Da får du masse energi, lite hodeverk, fort mett, og holder deg mett lenge. Samt drikke Mye mye vann. Gikk rundt å drakk av vannflaske hele dagen på jobb og ellers. Eneste av Aktiviteter jeg gjorde var noen små turer med hunden. (4x15 min til dagen)

Måltidene mine såg noe slikt ut:

Frokost: 2 stekte egg med 40g. stekt bacon

Lunsj på jobb: middagsrester

Middag: Kylling/kjøtt med brokkoli grateng ( brokkoli + litt fløte og ost, 200grader i ovnen i ca 20 min)

Kvelds/Snacks : Bacon svor ( den svarte fra Maarud)

Jeg holdt meg også KUN til vann som drikke, og skeiet ikke ut med noe selskaps mat. Jeg satt og så på de rundt meg spise kake i selskapene. OG det var egentlig ikke så veldig vanskelig så lenge en fokuserte på målet med det:-)
Anamio

Innlegg krijul » Tir Mar 24, 2015 12:31 pm

Hei.
Jeg har vært i Ketose i fire uker, men bare tatt av ca 1,5 kg.
Litt frustrerende.
Jeg har nå begynt å føre opp alt jeg spiser og forbruker.
i går spiste jeg vel 1300 kcl og forbrente vel 500 kcl

I dag har jeg til nå spist ca 800 kcl og forbrent vel 1500 kcl på en to timers skitur.

Syns det går tregt , spesielt siden så mange raser ned i vekt når de er i Ketose.
Jeg ser at du også får veldig lite kcl i deg, men at vekten står stille…
Kanskje det er riktig at kroppen går i "dvale" når den får for lite mat??
Ikke lett å vite hva som skal til for å få dette til!!

Lykke til framover i allefall!

Kristin
krijul

Innlegg Fjelldronninga » Man Nov 02, 2015 8:57 pm

gå inn på www.ketolyse.no. der finnes et perfekt opplegg.
lykke til:)
Fjelldronninga

Neste