Moderatorkontrollpanel ]

Glutenfri og fattig - hvilken diett?

Glutenfri og fattig - hvilken diett?

Innlegg Kalimdor » Fre Mai 23, 2014 6:14 pm

Hei, jeg har noen spørsmål om kosthold og det og gå ned i vekt.

Jeg er 1.61 cm og veier 64kg, og i teorien fremdeles normalvektig, men i øverste sjikt der. Trivselsvekt er på 55kg, dette er målet mitt. Jeg har tenkt å ta det rolig, og ta sikte på å nå målet i løpet av ett år (det er jo mange flotte historier om folk som går ned 10 kg på 6mnd osv).

Min utfordring er at jeg ikke kan spise gluten, og at jeg ikke har mye penger. Har hatt suksess med lavkarbo før, men fikk problemer med å holde dietten rett og slett fordi det er en dyr diett å gå på for en fattig stakkar. Akkurat på lavkarbo er jo ikke gluten noe særlig til problem da. Jeg har ikke råd til å spise biff til middag hver dag, og egg og bacon er også dyrt i lengden. I tillegg ønsker jeg ikke å kjøpe svin eller kylling, rett og slett fordi det er de mest industrialiserte kjøttproduktene - altså av etiske grunner. Jeg kjøper helst økologisk (ikke fordi jeg tror det er "sunnere" på noen måte, men fordi dyrene har hatt litt mer bevegelsesrom). Kan bønner eller andre vegetabilske produkter som er høye på protein erstatte animalsk protein?

Jeg er altfor glad i junkfood, og har tendenser til å trøstespise når verden er litt kjip. Etterpå føler jeg meg super-skyldig og bælfeit.

Så ok, jeg heller fremdeles mot en diett hvor jeg spiser lite karbohydrater siden dette har funket før, men må også innrømme at jeg ble lei alt fettet når jeg spiste lavkarbo sist gang.

Er det noen som har erfaringer med liknende, lite cash og ønsker å følge en diett med lite karbohydrater men som er lei alt fettet? Hvordan vil kroppen reagere på en diett med lite fett og lite karbohydrater, vil den skrike ut i angst og beven?

Dere skjønner kanskje at jeg har lite fagkompetanse på dette og er litt i villrede - men jeg kjenner med hele meg at den kroppen jeg har nå er en kropp jeg ikke trives i. Muligheten til å trene er ikke så veldig stor, siden jeg har en unge på 10 mnd og trening begrenser seg til trilleturer i nærområder (noen i marka når været er bra).

Hadde vært flott om noen hadde noen innspill eller ideer å dele, akkurat nå kjenner jeg meg som et frustrert spørsmålstegn . :?:
Kalimdor