Moderatorkontrollpanel ]

Erstatning for smør på brødet

Erstatning for smør på brødet

Innlegg EirikHO » Tir Jul 09, 2013 11:23 am

Hei.

Jeg forsøker å gå ned i vekt med noenlunde tradisjonelt kosthold samt trening.
Jeg har vanskelig for å kutte ut brød siden det er så enkelt og greit og metter bra.

Det jeg har funnet ut er at jeg kan spare en del kcal daglig ved å erstatte smøret på
brødskiven med et tynt lag magerost. Uten noe under blir det fort litt tørt....
Første gang jeg hørte ordet "magerost" ble jeg ikke akkurat sulten for å si det slikt.
Hørtes ut som pyton. Men den gang fantes magerosten kun i naturell. Nå kan du få magerost på tube og i boks med smak av bla. skinke og kylling. Smaker godt! Om du ikke har noe problem med å spise slikt er det en fin erstatter for smør og lette margariner. Tynt lag med magerost legg pålegget oppå, eller spis bare brød med magerost. Smaker godt, maten er ikke "tørr" og er mye sunnere!

I tillegg har jeg funnet mitt favorittbrød. Nemlig Pågens kjernesundt rugbrød. Brødet er ferdig oppdelt, grovt og smaker godt. Det beste synes jeg er at det holder seg like ferskt i en uke.

Har vel ikke akkurat funnet opp kruttet her, men dette passer i hvert fall meg ypperlig :)

Om noen av dere bruker andre erstatninger for smør på brødet er jeg interessert i å høre om dem :)

mvh

Eirik H. O.
EirikHO

Re: Erstatning for smør på brødet

Innlegg Sporty-Nile » Søn Apr 06, 2014 10:49 am

Agurk og/eller tomatskiver fungerer ok under kokt skinke f.eks.
Sporty-Nile

Innlegg Syntho » Tir Jul 01, 2014 10:57 am

Hei
Brød er vanskelig å gi opp. Hva med å erstatte et brødmåltid med en salat eller en omelett med mye godsaker i?
Syntho

Innlegg Krie » Tor Aug 28, 2014 12:46 pm

Philadelphia ost synes jeg er et godt alternativ, naturell eller med ulike smaker :) (light-versjonen er grei hvis man skal ned i vekt). Ellers er pesto veldig godt å smøre på synes jeg :)
Krie

Innlegg Meryl Stripp » Man Okt 20, 2014 7:42 pm

Pesto eller smør blir vel nesten ett fett (haha!), selv om du sparer 9 kalorier på en vanlig 5gr porsjon...men hva er 9 kalorier?

Jeg synes snøfrisk er topp under en liten bit serrano...særlig de med rødløk/timian, Kantarell eller dill.
Meryl Stripp