Moderatorkontrollpanel ]

Fordeling makronæringsstoffer

Fordeling makronæringsstoffer

Innlegg Godjenta » Søn Jul 10, 2011 5:32 pm

Jeg kjenner at jeg ikke fungerer helt fullstendig på stikt lavkarbo. Målet mitt er heller ikke å gå ned i vekt, men leve sunt og spise naturlig mat. Ser at jeg da lett får fordelingen på makronærigsstoffene på ca. 40 E% fett, 30 E% protein og 30 E% karbohydrater.
Er dette egentlig sunt? Blir litt i Fedon Lindbergs gate, men det er jo ikke denne fordelingen han anbefaler, likevel er dette utfallet uansett hvordan jeg vrir og vender på det: poenget er at jeg også trives med dette kostholdet...
Jeg lurer bare på om det er en ok fordeling på sikt.

Har jo hørt så mye om fett vs, ikke fett...

Håper på svar, gjerne fra flere! :D

Vil også legge til at jeg reduser på karbohydratene fordi jeg har blitt uvell, oppblåst, vekslende løs/hard mage av mye brød.
Svingende blodsukker og søtsug førte bare til tretthet og etter hvert liten appetitt.
Godjenta

Re: Fordeling makronæringsstoffer

Innlegg Supera » Søn Aug 21, 2011 3:19 am

30% karbohydrater blir ca 150g karbohydrater per dag hvis man spiser 2000 kcal, så det er ikke så ille. Det er mye mindre karbohydrater enn nordmenn flest spiser. Jeg synes makrofordelingen så fin ut. Er det karboredusert du trives med og ikke lavkarbo, så går du for det. Man skal ikke spise noe man ikke kan leve med. Jeg kan leve med strikt lavkarbo uten problemer. I love it! :)
Supera