Moderatorkontrollpanel ]

For mye natrium?

For mye natrium?

Innlegg Torø » Fre Des 24, 2010 11:06 am

Tallet på natrium i kostholdsplanen min er rød. Hva skjer når kroppen får i seg for mye natrium?
Torø

Re: For mye natrium?

Innlegg Andromeda » Lør Jan 08, 2011 3:39 am

Det er det samme som salt.

For mye salt er ikkje bra for væskebalansen, nerver og musklar.
Noen meiner også at for mye salt over fleire år kan skape høgt blodtrykk.
Fleste nordmen får i seg 10 gonger meir salt enn det som er nødvendig, så det kan være tricky å kutte nedpå.

Tips noen? Eg fekk også rødt der.
Andromeda

Re: For mye natrium?

Innlegg Davida » Søn Mar 13, 2011 8:49 am

Da må kroppen vanne det ut,og du får altså kortvarig økt væske i kroppen. Overskudds-salt utskilles via nyrene og når du svetter via huden. Natrium og kalium skal være i balanse. Kalium er viktig å få nok av ved høyt salt-inntak. Salt er ikke årsak til ødem hvis du ikke har nyresykdom som mange tror fordi saltbalansen holdes vedlike hele tiden.

Noen klarer å bruke mindre ved bruk av urter, urtesalt og seltin. Seltin inneholder mer kalium enn vanlg salt, men smaker ikke like godt. LO salt er et annet alternativ.Man får gjerne for mye salt når man kjøper mat som er saltet. Det er ekstremt mye natrium i røkelaks og bacongull etc. Farris kan byttes ut med bonaqua.
Davida

Sv: For mye natrium?

Innlegg WeakPhaggot » Ons Nov 14, 2012 11:45 pm

Svar på melding fra Torø:

> Tallet på natrium i kostholdsplanen min er rød. Hva skjer når kroppen får i seg for mye natrium?
Spiser du mye natrium kvitter kroppen seg med mye natrium. Spiser du lite natrium kvitter kroppen seg med lite natrium. Friske mennesker trenger ikke å tenke på natriuminntaket i det hele tatt.
WeakPhaggot