Moderatorkontrollpanel ]

Min slankehistorie: Nupsida

Re: Min slankehistorie: Nupsida

Innlegg Jan Egil F » Tor Nov 17, 2011 9:46 pm

Viktig at man får i seg nok protein til at man ikke taper muskelmasse.
Jeg ligger vel på ca 80% fett, 15% protein og ca 5% KH. på energi basis
Jeg har kjørt lavkarbo i ca 6 mnd. KH på 30-30 gram daglig. Daglig energi mengde ca 1700

Jeg trimmer ikke mye, men går 1 time 3 ganger daglig. Jeg er 188 og har gått ned fra 92 til 80 kg
Funker veldig bra. Uansett hvordan jeg spiser ender jeg som regel opp på den prosentvise energi fordelingen som jeg nevnte.
Kolestrol ligger på 6 spennende å se hvordan dette utvikler seg. mange fåår reduksjon i kollestrol

I starten kjørte jeg ganske hardt på meierismør, fløte osv. Her har jeg forsøkt å redusere litt , få i meg litt mer olivenolje. Ellers er det viktig at en får i seg tran og endel fisk. Fisk øker fettforbrenninga, det inneholder endel omega3 fettsyrer ( spessielt fet fisk) og ikke minst det er godt
Jeg spiser endel egg, og tomat. I tillegg tar jeg tilskudd av multivitamin og avogtil magnesium.
Morsomt eksperiment med kroppen dette. Motiverende å se at det virker.

Mange er kritiske til lavkarbo/høy fett. Men stortsett alle som har gått på dette er veldig tilfredse. På sikt tror jeg at myndighetene modererer sine kost råd. men Vi må nok innse at LKHF blir hauset opp endel.
Uansett, jeg kommer aldri til å ende opp på den gamle dietten med mye brød, pasta og potet. Men viktig at en tar seg "råd" til å skeie ut med øl, og potet brød en sjelden gang.
Mye av dette handler enkelt og greit om å endre livsstil. For da vil det vare.
Jan Egil F

Innlegg Mimzy84 » Søn Feb 19, 2012 10:31 am

Vurderer å starte på lavkarbo, men er redd for at om jeg faller tilbake på "vanlig" kosthold senere, så vil alle karbohydrater feste seg til kroppen mye fortere enn nå, så om jeg spiser akkurat slik jeg gjør nå, så vil jeg veie mer enn jeg gjør nå... Skal "bare" ned 10 kg, så kan klare det på andre måter også... men må innrømme at dette med lavkarbo virker veldig fristende :)
Noen som vet?
Mimzy84

Innlegg Lixi » Tor Aug 09, 2012 9:18 am

Hei Nupsida! For en flott historie! Ja det er fantastisk, men man blir frisk og flott av å spise den maten vi er skapt for å spise.

Man bør ha 1-1,5 gr protein pr kg ønsket kroppsvekt pr dag. Er du 90 kg og vil bli 75 kg, legg deg på 75 gr protein. Spiser du mer protein enn kroppen trenger kan dette bli omgjort til glukose (karbo) i kroppen som vil påvirker insulinet. Insulin er et fettlagringshormon som åpner for fettlagring i fettcellene. Derfor vil du begrense insulinutskillelsen.
Skrevet mer utfyllende om dette andre steder her inne. Menn kan ha noe mer, 1,5 gr. Hvis det er vektnedgang som er målet da. Er man mere sulten, øk fettmengden, det stopper sultfølelsen og varer lenge og gir ikke økt insulinutskillelse i nevneverdig grad. Søk på lavkarbo.no om det er noe du lurer på, søk i emnefeltet på hva det måtte være og du finner svar på det meste ;)

Takk for at du delte din historie Nupsida og lykke til videre!
Lixi

Forrige