Moderatorkontrollpanel ]

Lavkarbo er tingen?

Lavkarbo er tingen?

Innlegg Gry » Man Okt 04, 2010 7:48 am

Ja, hva tror du?
Selv har jeg tro på det og har laget min egen anonyme blogg, www.lavkarbotest.blogg.no hvor jeg har lagt ut bilder av hvordan jeg ser ut i dag og det kommer bilder av hvordan kroppen vil forandre seg til det bedre etterhvert som jeg kommer inn i gode hverdagsrutiner med lavkarbo-kost!

Denne siden her, diett.no er helt genial!!

Takk til dere som har laget den!

Gleder meg til å gå stien fremover, med mindre helseplager og mer energi i hverdagen!

only39
Gry

Re: Lavkarbo er tingen?

Innlegg miane » Søn Aug 28, 2011 7:37 pm

Ikke for meg ihvertfall. Ble rett å slett dårlig av det.
Men tror alle har godt av å kutte noe sukker og brød, men noe må kroppen ha.

Lykke til med ditt prosjekt, håper det går bedre for deg, og husk å lytte til det kroppen forteller deg.
miane

Innlegg Supera » Ons Aug 31, 2011 2:55 pm

Reply to a message from miane:
> Ikke for meg ihvertfall. Ble rett å slett dårlig av det.
Kuttet du karbohydratene tvert eller gikk du gradvis nedover? Det er langt fra alle som takler å kutte tvert. Eller mente du at du har en sykdom som gjør at lavkarbo ikke passer for deg?

Reply to a message from miane:
> Men tror alle har godt av å kutte noe sukker og brød, men noe må kroppen ha.
Nope, kroppen trenger nada niks karbohydrater. Du får si ifra hvis du finner et essensielt karbohydrat. Essensielle aminosyrer (proteiner) og essensielle fettsyrer har vi funnet, men ingen essensielle karbohydrater. Essensielle i denne sammenhengen betyr noe man må tilføre kroppen ellers dør vi. Det tar litt tid å venne kroppen til å bruke en ny energikilde (fett i stedet for sukker), men mennesket klarer seg helt fint uten karbohydrater.

Og forresten, hvordan klarer masaiene seg med ca 0 karbohydrater? :P
Supera

Innlegg Dolsi » Fre Sep 02, 2011 6:27 am

Jeg har troen på å kutte ut kjappe karbohydrater, men ikke på den måten at man spiser bittelite karbo og heller dytter i seg fett.
Har prøvd det selv og oppnådde faktisk bare å gå opp i vekt. Fikk også avsky for en del matvarer.
Dolsi

Innlegg Supera » Søn Sep 11, 2011 4:30 pm

Reply to a message from Dolsi:

> Jeg har troen på å kutte ut kjappe karbohydrater, men ikke på den måten at man spiser bittelite
> karbo og heller dytter i seg fett.
>
> Har prøvd det selv og oppnådde faktisk bare å gå opp i vekt. Fikk også avsky for en del
> matvarer.
Så det er bedre å dytte i seg karbohydrater i stedet for fett? Naturlig fett har ikke skadet noen. Til og med nasjonalt råd for ernæring har innrømmet dette nå men anbefaler fortsatt å spise magert. Forstå det den som kan.

Målte du deg med målebånd? Det er ikke uvanlig å gå litt opp i vekt først hvis du har drevet med jojo-slanking tidligere. Kroppen vil nemlig prioritere å bygge opp muskler du har slanket bort før. Så lenge man er overvektig er det nesten umulig å legge på seg fett av LCHF. Man kan spise for mye slik at man ikke går ned i vekt, men å gå opp i vekt på LCHF er veldig vanskelig for noen som er overvektige.
Supera

Innlegg nemesis288 » Ons Des 28, 2011 9:05 pm

Heisann.
Sjekk ut ketose.no
Det er dokumentert en vei å gå for massiv vekttap i fett %. Det krever derimot enorm innsats både kostholdsmessig og viljestyrke. Så lite karb som mulig og mye fett/proteiner funker faktisk bra hvis man klarer å få kroppen inn i ketose modus. Lav karbo er ikke verdt mye hvis man har overskudd av karbohydrater. Ketose kort fortalt er når kroppen tvinges til å bruke fett og da også mye kroppsfett som energi istedenfor karbohydrater. Som det nevnes over her er det riktig at man lett blir dårlig av denne kosten, men det er kun i den fasen kroppen venner seg til det. Er midt i dietten nå i forbindelse med styrketrening og skal da ned i fettprosent, so far so good for meg ihvertfall:)
nemesis288

Innlegg Lixi » Lør Aug 04, 2012 11:28 am

På spørsmålet er svaret definitivt ja! Vi er skapt for å spise lavkarbo, vi er pattedyr og trenger animalsk mat. Men vi er og tilpasset til å spise noe fiber, frukt og grønt når dette er naturlig tilgjengelig. Bor man ikke rundt ekvator så er ikke tilgangen konstant naturlig. Men siden vi kan gå i butikken hele året så får vi for mye av ting kroppen ikke trenger (karbohydrater som er glukose, altså sukker). Det kommer til et punkt for de fleste der kroppen blir overbelastet over denne unaturlige tilføringen og hormonbalansen blir skakkkjørt. Kroppen styres av hormoner, insulin er et fettlagringshormon. Når dette svinger i hytt og pine dag inn og dag ut, blir man syk, overvektig og/ eller energiløs.

Dette gjelder ikke bare mennesker, se på hundene og kattene våre. Dyremat produsenter lager mat med mais, ris, gulerøtter og andre grønnsaker, kanske 8% proteiner. Er det rart dyrene blir syke? De blir overvektige, får hudproblemer, tannstein, gallestein, nyrestein, diabetes og mere til, akkurat som mennesker som spiser mat de ikke er skapt for. Hunder og katter kan ikke bryte ned fiber fra grønnsaker. Dermed bruker kroppene deres masse energi på å kvitte seg med denne unyttige tilføringen. Det fører til hyppig avføring og lite opptak.
Vil du ha friske dyr og mennesker, gi dem den maten de er skapt for å spise. Har du noen ganger sett en feit løve med diabetes og hengebuk? Selv om den var i bur og knapt nok beveger seg? Nei, fordi løver får løvemat og ikke loff eller mais.

Og hva spiser bjørnen siste tiden før den går i hi? For å lagre fett før den lange søvnen? Bær, altså karbo. Den spiser feit fisk og bær for å maksimere fettlagringen. Ikke en ekstra elg. Karbohydrater (øker insulinet som er fettlagringshormonet som åpner fettcellene) spises for å lagre mest mulig fett på kortest mulig tid. Slik overlever den vinteren i hiet av de oppsparte fettlagrene.

Og ja, man blir dårlig en uke eller to i omstillingsfasen når man går over på lavkarbo, hodepine, leggkrampe, slapphet, tørste. Dette fordi karbohydratene binder mye vann i kroppen. Dette slippes når lagrene tømmes. Reguleres fint ved å drikke godt og spise minst 1tsj salt pr dag for å forhindre at for mye vann slippes for fort. Saltet binder vannet.

Så kommer gevinsten, vektreduksjon er en ting, men summen av alt det andre er faktisk enda bedre; økt energi, mer positiv, en kropp i hormonell balanse som nå vil tilstrebe å komme tilbake til "normalen" når den ikke må bruke all energi på å gjenopprette stadig ubalanse som oppstår når den får for mye av ting vi ikke er skapt for å spise.

Går du opp i vekt (fettvekt), gjør du noe feil, det er ikke mulig siden man ikke har nevneverdig tilgang på fettlagringshormonet insulin som er nøkkelen til fettcellene. Uten insulin vil ikke fettcellene kunne åpnes for lagring av fett. MEN for mye protein kan bli omgjort til glukose som igjen øker insulinmengden. Så spis ikke mer protein enn 1-1,5gr pr kilo ØNSKET kroppsvekt. For å gå ned i vekt bør formelen være 80% fett, 15% protein og 5% karbo.

Men ja, man kan få mer muskler (som veier mer enn fett) og oppleve stagnasjon eller "vektoppgang", derfor bruk målebånd. For tynne mennesker vil også få mere muskler. Kroppen vil søke normalen når hormonene er i balanse og mange opplever at lyter og plager forvinner/ minsker etter en tid (ofte bare få uker). Husk at skeier du ut med karbohydrater, så binder kroppen straks opp vannet igjen, gjerne en dag eller to etter inntaket, da får man sjokk på vekten. Men det er vann altså. I alle fall i første omgang. Og les på all innholdsfortegnelse på maten du kjøper, alt som slutter på -ose er tilsatt sukker, velg de uten. Gjelder skinkepakken, bacon og mat man skulle tro var uten sukker, det er den ikke nødvendigvis. Da kan karbohydratene renne på uten at du er klar over det.

Men ja, det krever sitt, man må lese seg opp, forstå og prøve ut på egen kropp. Det handler til slutt om hvordan man vil behandle kroppen sin. Lavkarbo er ikke nytt, det er naturlig mat i naturlig form. Det er det vi er skapt for å spise. Så lavkarbo er for alle, men man kan velge å la vær fordi det blir for vanskelig i et samfunn som vil tjene på deg som forbruker og medisinfirma som vil tjene på din kroniske sykdom. Ikke minst en politikk som er bygget årelange gode samarbeidsavtaler mellom politikere og mektige kornbønder på østlandet. Det tar tid å snu, det er opp til deg som forbruker hva du velger.

Kan jo og nevne at professor Drevon ved statens ernæringsinstitutt også sitter på fond fra Freia. Les Skaldemanns "Spis deg ned i vekt" og Lars- Erik Litsfelt "Spis deg sukkerfri", og se hva du selv synes om de samfunnspolitiske funnene de har kommet fram til. De har begge satt seg grundig inn i lavkarbo og sett på kreftene bak som ikke vil at vi skal gå over på lavkarbo. Sjokkerende lesning, så får jo hver og en ta valg for seg selv. Skaldemann har gått ned 65kg og Litsfelt har spist seg frisk fra diabetes, og begge dokumenterer veien de har gått på en morsom og gripende måte.

Vel det var dagens fra meg, vil og til slutt anbefale de interesserte å følge med på kostdoktorn.no, lenabeatrice.net, lavkarbo.no, http://lchf-bloggen.blogspot.no/

Lykke til uasnett hvilke valg du tar!
Lixi

Innlegg Huttetutten » Ons Sep 05, 2012 6:26 am

> Målte du deg med målebånd? Det er ikke uvanlig å gå litt opp i vekt først hvis du har drevet
> med jojo-slanking tidligere. Kroppen vil nemlig prioritere å bygge opp muskler du har slanket bort
> før. Så lenge man er overvektig er det nesten umulig å legge på seg fett av LCHF. Man kan spise
> for mye slik at man ikke går ned i vekt, men å gå opp i vekt på LCHF er veldig vanskelig for
> noen som er overvektige.

- Det stemmer ikke. Det er ikke umulig å legge på seg av lavkarbo kosthold. Jeg var i ketose og gikk opp i vekt, forklaringen var at jeg spiste for mye fett/lavkarbo, selv om jeg holdt meg på 15 karbo om dagen. Hørte med den kjente bloggeren Lena Beatrice, hun sa at prinsippet blir det samme som ved lavkalori, mindre mat inn og mer energi ut. Hun sa også at skal du ned i vekt kan du ikke spise så mye du vil å kun telle karbo. Men lavkarbo kosthold vil hjelpe deg til å ikke være så sulten, men mindre må du spise om du skal ned i vekt. Fra da av når jeg begynte å telle kcal i et lavkarbo kosthold begynte jeg å gå ned i vekt. Kroppen våres er også forskjellig, dette var sånn min kropp reagerte. Lena Beatrice har hjulpet mange som ikke går ned i vekt på lavkarbo og til et lavkarbo kosthold. Annbefaler å lese hennes side. :up:
Huttetutten

Innlegg krugans » Fre Jan 31, 2014 6:30 pm

Huttetutten skrev:

> Målte du deg med målebånd? Det er ikke uvanlig å gå litt opp i vekt først hvis du har drevet

> med jojo-slanking tidligere. Kroppen vil nemlig prioritere å bygge opp muskler du har slanket bort

> før. Så lenge man er overvektig er det nesten umulig å legge på seg fett av LCHF. Man kan spise

> for mye slik at man ikke går ned i vekt, men å gå opp i vekt på LCHF er veldig vanskelig for

> noen som er overvektige.

- Det stemmer ikke. Det er ikke umulig å legge på seg av lavkarbo kosthold. Jeg var i ketose og gikk opp i vekt, forklaringen var at jeg spiste for mye fett/lavkarbo, selv om jeg holdt meg på 15 karbo om dagen. Hørte med den kjente bloggeren Lena Beatrice, hun sa at prinsippet blir det samme som ved lavkalori, mindre mat inn og mer energi ut. Hun sa også at skal du ned i vekt kan du ikke spise så mye du vil å kun telle karbo. Men lavkarbo kosthold vil hjelpe deg til å ikke være så sulten, men mindre må du spise om du skal ned i vekt. Fra da av når jeg begynte å telle kcal i et lavkarbo kosthold begynte jeg å gå ned i vekt. Kroppen våres er også forskjellig, dette var sånn min kropp reagerte. Lena Beatrice har hjulpet mange som ikke går ned i vekt på lavkarbo og til et lavkarbo kosthold. Annbefaler å lese hennes side. :up:

Det er riktig, skal man ned i vekt så må energi balansen være negativ. Dette gjelder alle dietter. Det som gjør at de fleste slipper å telle kalorier er at fett er mye mer mettende, og ikke påvirker blodsukker i særlig grad. Om man har stabilt blodsukker så vil man ikke fyse, og blir ikke sulten før kroppen trenger mat. Men for mennesker som er vant med å spise store mengder mat, og har stort volum som skal fylles i magesekk så vill en slik fettrik kost kunne gi energi overskudd og derav gå opp i vekt. (selv om det er som nevnt over veldig vanskelig å faktisk gjøre dette da insulin nivåene er lave hele tiden).

Mange begir seg ut på lavkarbo med innstillingen om at man kan spise hva man vil bortsett fra karbohydrater, det er feil. Man må passe på å ikke spise for mye protein også, da overskuddet av aminosyrer gjøres om til glucose og hever insulinet.

Så om du gikk opp i vekt så mistenker jeg at du spiste for mye protein. ( en dame som har 50kg muskelmasse skal ha ca 60-75g protein, daglig. dette tilsvarer ca 300g kjøtt gjennom hele dagen. Om man spiser mer enn dette så vil man øke blodsukker og derav insulin som igjen lagrer fett i cellene.

Gjøres lavkarbo riktig, så er det en enkel og effektiv diett. Men mange begynner på den uten å sette seg inn i hvordan det skal gjøres. (det gjelder vel alle dietter forsåvidt).
krugans