Moderatorkontrollpanel ]

Ny bruker 18 år og trenger hjelp:)

Ny bruker 18 år og trenger hjelp:)

Innlegg Vellykket93 » Fre Aug 03, 2012 7:29 pm

Hei, jeg er en gutt på 18 år

1,81 høy og veier for øyebklikket 105 kg. For mye med andre ord.

Mitt mål er å nå 85-90 kg. Tiden det tar meg er jeg fortsatt usikker på.

Men jeg vet jeg kan klare det, har gått ned mange kg tidligere sommere.


Kan noen hjelpe meg med å regne ut MINST antall kalorier jeg forbrenner på en dag om jeg BARE ligger stille hele dagen?
Jeg prøver å regne alt med god margin.


Og jeg trenger hjelp med å finne ut hva slags energifattig mat jeg kan spise som er enkelt å lage.
Jeg har funnet ut at knekkebrød med tomater er relativt lavt på energi.

Jeg kan spise, mye og ofte så lenge det er energifattig:)


På forhånd takk, håper på svar.
Vellykket93
 
Innlegg: 1
Registrert: Fre Aug 03, 2012 6:00 pm

Re: Ny bruker 18 år og trenger hjelp:)

Innlegg Lixi » Lør Aug 04, 2012 12:50 pm

Hei unge mann!

Hvis du har lyst å gå ned i vekt uten å sulte deg, men å spise deg god og mett på mat som kroppen din er skapt for å spise. Du er villig til å ofre godis, brus ol en periode til du er i mål og kan justere litt, da bør du lese boken "Spis deg ned i vekt" med Sten Sture Skaldemann, den er i pocet i bokhandel og en billig investering. Følg hans metode noen uker/ mnd og du er i mål!

Men du må lese boken for å forstå hva som skjer i kroppen, han skriver morsomt og lettfattelig. Og han har gått ned 65 kg på "mannemat", egg og bacon mm, så han vet hva han snakker om. Jeg prøvde metoden selv og 20 kg forsvant uten at jeg følte jeg var på "slankeren", tvert imot. Han har også en enkel og flott kokebok ute, spør på bokhandel om du er interessert. Ps. du trenger ikke telle en eneste kalori, det forklares i boken ;) Søk gjerne på forlaget lille måne på nett, der kan du kikke nærmere på bøkene hans.

Uansett om du velger kaloritelling eller fettforbrenning, lykke til! :)

Du skal spise energirikt, naturlig og når kroppen er sulten. Det regulerer den raskt selv, ofte er 3 måltid nok, er du mere sulten spiser du mer. Poenget er å lytte til kroppen og spise riktig mat. Og man skal spise etter kroppen og ikke etter klokken. Alt forklares i boken :)
Lixi
 
Innlegg: 33
Registrert: Søn Mai 08, 2011 10:07 pm

Re: Ny bruker 18 år og trenger hjelp:)

Innlegg hanibanani » Søn Aug 12, 2012 1:06 am

Jeg har ikke like mye å gå ned som deg, men jeg har prøvd lavkarbo som nevnt over her, og det funket ikke for meg. Er du glad i brød, rundstykker, potet, pasta osv. så går det bare ikke, det fikk ihvertfall jeg erfare... Om du derimot ikke er så glad i slike ting, så er nok lavkarbo mer for deg.

Ting jeg spiser som er kalorifattig er f.eks et knekkebrød som heter rugsprø (30 kcal pr skive) + lett kremost krydder fra tine (ca. 20 kcal pr knekkebrød). På toppen varierer jeg mellom agurk, tomat og paprika, men jeg teller ikke kalorier på det, for det er så lite. I tillegg drikker jeg melk. 3 knekkebrød med kremost og litt grønnsaker på toppen + et glass skummet melk = 210 kcal. Ikke så ille.

Andre ting:
2 gulrøtter + agurkstaver med en 1\3 boks mager kesam + 0,5 pose dipmix = 140 kcal

En kyllingfilet stekt uten fett = 185 kcal. En middag bør bestå av 400\500 kcal, så her har du god plass til feks litt ris\potet + salat, agurk, gulrøtter, løk, paprika osv osv

Wok er også veldig godt: bruk masse grønnsaker og magert kjøtt, som kylling eller svin. Pass på at du ikke tilsetter sauser med mye kalorier. Serveres med enten ris eller nudler, men vær obs på nudlene (inneholder en del fett og kalorier).

Om du blir fysen på noe godt har jeg funnet ut at det er lurt å spise ting som yoghurt (yoplait 0,1% er veeldig god og inneholder kun 50 kcal pr boks), kokosboller (ca 70 kcal pr stk), grønnsaker med dip som nevnt over, surt eple med kanel eller saftis.

Jeg har en kalkulator som regner ut hvor mye man forbrenner hver dag hvilende, og utifra din alder, vekt og høyde kom jeg på 2292 kcal pr dag :)

Masse lykke til!!
hanibanani
 
Innlegg: 1
Registrert: Lør Aug 11, 2012 10:17 pm

Sv: Ny bruker 18 år og trenger hjelp:)

Innlegg Lile » Ons Okt 24, 2012 9:32 am

Eksempel på mat som er kalorifattig:

Knekkebrød (men havregryn holder deg mett lenger, og er kalorifattig det også)
Rent kjøtt
Karbonadedeig
Grønnsaker
Skyr
Lile
 
Innlegg: 18
Registrert: Ons Jul 18, 2012 12:16 pm


cron