Moderatorkontrollpanel ]

for få kcal?

for få kcal?

Innlegg Peach » Tor Mar 22, 2012 12:20 am

Jeg har begynt med å spise mye salat for å få ned antall kcal daglig. Slik det er nå spiser jeg salat til frokost, en frukt til mellommåltid, salat eller 2 knekkebrød til lunch, middag som vanlig, og en frukt eller salat etc til kvelden. Totalt ca 1000-1300 kcal. Mitt spm er da: blir dette FOR lite kcal? Spiser jo ofte nok og blir mett, men er likevel lite kcal. Har prøvd å søke etter svar, men uten hjelp. Help me! :(
Peach

Re: for få kcal?

Innlegg Therese74 » Tor Mar 22, 2012 10:05 am

Høres veldig lite ut.
Legg inn dagens vekt og høyde i din registrering og hvor mye du ønsker å gå ned innen x/x 201X så får du se hva du skal ligge på.
Jeg skal ned ganske mye på et år og reduserer nå inntaktet mitt med ca 500 kcal/ dag, men jeg registrerer alt.. Lykke til!!
Therese74

Innlegg Peach » Tor Mar 22, 2012 10:33 am

Har gjort det, og får 1433 kcal per dag ( -847 kcal per dag). Registrerer hver minste ting jeg putter i munnen, men som sagt så går jeg ikke med sultfølelse. jeg føler jeg spiser mye, men salat inneholder jo lite kcal, så totalen blir liten. I går la jeg f.eks til en babybell i salaten for å øke ant kcal. Men vil et så lavt inntak føre til stopp i forbrenningen og kroppen går på sparebluss når jeg faktisk spiser ca hver 3 time?
Peach

Innlegg Therese74 » Tor Mar 22, 2012 12:53 pm

Reply to a message from Peach:

> Har gjort det, og får 1433 kcal per dag ( -847 kcal per dag). Registrerer hver minste ting jeg
> putter i munnen, men som sagt så går jeg ikke med sultfølelse. jeg føler jeg spiser mye, men
> salat inneholder jo lite kcal, så totalen blir liten. I går la jeg f.eks til en babybell i salaten
> for å øke ant kcal. Men vil et så lavt inntak føre til stopp i forbrenningen og kroppen går på
> sparebluss når jeg faktisk spiser ca hver 3 time?

Ja Peach, det tror jeg kroppen går over i når det blir så lite kcalorier som det, og risikon er at du forbrenner muskler da kroppen tviholder på fettet....så muskelmassen minsker og ikke fett prosenten.
Ta litt olje på salaten da? eller lage deg en god dressing med cremefraische og kesam?
Therese74

Innlegg Hircine » Fre Mar 23, 2012 9:46 am

Bare ved å legge til ca 1ss olivenolje i feks middag eller en av salatene øker du med 98kcal. Super måte å få opp kaloriinntaket i løpet av dagen uten å føle du spiser mer enn du orker. I tillegg er det mye bra i olivenolje, i moderate mengder -selvsagt. :)

Jeg veier i dag 73kg og vil ned ca 10kg, jeg er 167 høy. Trener 4-5 ganger i uken og jeg kan ikke gå under 1350kcal for at jeg skal kunne gå ned. HELST bør jeg ligge mellom 1400 og 1500. Dette er av grunnen Therese74 sier. Om jeg får i meg for lite mat vil kroppen miste muskelmasse (selvom jeg trener styrke 3 ganger i uken) og fettprosenten vil holde seg på mye det samme. Om du trener mye er det også viktig å spise mye proteiner! Jeg går ikke på noe lavkarbo, men passer på å spise mye proteinholdig mat som kylling, cottage cheese, egg osv.

Lykke til!!
Hircine

Innlegg Therese74 » Fre Mar 23, 2012 12:41 pm

Reply to a message from Hircine:

> Bare ved å legge til ca 1ss olivenolje i feks middag eller en av salatene øker du med 98kcal.
> Super måte å få opp kaloriinntaket i løpet av dagen uten å føle du spiser mer enn du orker. I
> tillegg er det mye bra i olivenolje, i moderate mengder -selvsagt. :)

> Jeg veier i dag 73kg og vil ned ca 10kg, jeg er 167 høy. Trener 4-5 ganger i uken og jeg kan ikke
> gå under 1350kcal for at jeg skal kunne gå ned. HELST bør jeg ligge mellom 1400 og 1500. Dette er
> av grunnen Therese74 sier. Om jeg får i meg for lite mat vil kroppen miste muskelmasse (selvom jeg
> trener styrke 3 ganger i uken) og fettprosenten vil holde seg på mye det samme. Om du trener mye er
> det også viktig å spise mye proteiner! Jeg går ikke på noe lavkarbo, men passer på å spise mye
> proteinholdig mat som kylling, cottage cheese, egg osv.

> Lykke til!!

Helt riktig Hercine! Sånn er det med forbrenningen.
Jeg har holdt på å slanket meg i snart 10 år.... og nå, når jeg kom borti den her siden synes jeg det er så sinnsykte interessant igjeb å følge med inntak av vitamner og lign. Jeg er opprinnelig utdannet kokk og har jobbet også som diettkokk, så det er spennende.
Du skriver at du skal ned 10 kg, og det er mitt første delmål, kan ikke du skrive til meg i mitt innlegg "ned 10 kg til sommeren" så kan vi veksle litt erfaringer der, siden tråden til Peach ikke handler om akkurat det samme. Håper du skriver :-))
Therese74

Innlegg Grimes » Søn Apr 15, 2012 1:05 pm

Hei!

I korte perioder(f.eks. en 2-måneders diett pre-sommer), er det helt greit å gå ned til lavere kaloriinntak - så lenge du får i deg godt med proteiner og sunne karbohydrater fra frukt og grønt.

Jeg er en mann på 176 cm, og veier nå 65kg - etter en måned på diett(fra 69kg). Jeg har økt muskelmassen og samtidig gått ned i fettprosent i løpet av denne første måneden, i tillegg til å øke i styrke og prestasjon på treningen. Jeg ligger på 14-1600 kalorier om dagen, trener 4-6 ganger i uken(styrke + cardio) og føler meg utrolig bra så langt. Jeg har masse å gi på trening, føler meg aldri sulten utenfor måltidene - og har spillerom nok i dietten til å unne meg en brødskive i ny og ne.

Dietten jeg bruker er på ca 43% protein, 42% karbohydrater og 15% fett. Nulltoleranse for Smør, Ris, Pasta, Poteter, Brød, Sjokolader, Godterier, Saus, Dressinger osv.

Hele poenget mitt med å poste dette er vel for å si at, i korte drag så kan det være veldig greit med lite kalorier, som f.eks. nå før sommeren - men hvis du har planer om en langsiktig vektreduksjon, hvor du i tillegg har tenkt til å etablere balanse i kostholdet ditt og kroppsvekten - samtidig som du skal bygge muskler - så ville jeg hørt på de andre som poster her.
Grimes

Sv: for få kcal?

Innlegg Lile » Ons Okt 24, 2012 9:36 am

Sparebluss er bare tull. Da hadde ikke soldatene under krigen dødd av sult.

Men det blir ikke anbefales å spise MINDRE enn 1200 kcal, det er minste kcal. Å spise mindre vil ikke kroppen fungere optimalt, og det blir vanskeligere å sprekke på diett, og å få i deg feil næring.

Spis f.eks skyr eller tilføy et egg i salat din, så plutselig har du nådd 1200 kcal :)
Lile

Innlegg EirikHO » Tir Jul 09, 2013 11:29 am

Jeg ville spist litt nøtter ved siden av. Du trenger sunt fett for opptak av en del næringstoffer og det ser ut til at du spiser veldig lite fett siden du klarer å få ned kcal - nivået så mye. Nøtter inneholder sunt fett og kun f. eks 20 g hasselnøttkjerner, 20 g valnøttkjerner og 20 g mandler vil hjelpe mye uten at du vil gå opp i vekt.

mvh

Eirik H. Opstad.
EirikHO