Moderatorkontrollpanel ]

Hvor mange kalorier må jeg ligge på

Hvor mange kalorier må jeg ligge på

Innlegg sian86 » Tor Feb 16, 2012 9:11 pm

Jeg er 162 høy, 63.2 kg ( start vekt for ca 14 dager siden og de siste årene 64.4 kg) Trener ikke til faste tider/dager, bare sånn impuls trening innimellom, og da blir det styrke/vekter.
Så går jeg minst en halv time hverdag, og bruker rockering i 10-15 min. (den siste uken).

Men hvor mange kalorier bør jeg spise om dagen for å gå ned i vekt, men samtidig for å bygge muskler? Skal/vil øke styrketreningen til minimum 3 dager i uken. Nå ligger jeg på rundt 1000 og 1400 kalorier om dagene. Men jeg vet ikke om det er for lite? akkurat passe? går kroppen i sparemodus? Går jeg opp i vekt hvis jeg øker mengden kalorier?
sian86
 
Innlegg: 1
Registrert: Tor Feb 09, 2012 4:45 pm

Re: Hvor mange kalorier må jeg ligge på

Innlegg Nevalensis » Søn Mar 04, 2012 12:59 pm

Du har en bmi på 24 som tilsvarer normal vekt. Du er altså helt normal. Du trenger ikke tenke på kalorier, kjære deg! Du trener iblant, du går hver dag og har tenkt å trene mer.

1000 kalorier pr dag er derfor alt for lite! Det sies at jenter trenger omtrent 2000 kalorier pr dag, og særlig når man trener. Du kan sjekke opp hva du trenger ved å google "kalorikalkulator". Vet ikke din alder så vanskelig å si ut i fra den jeg fant.

Jeg ville hvertfall begynt å spise minst 1800 kalorier hver dag og spist proteiner og drukket mye vann når du trener. Husker jeg riktig så er proteiner det første som blir minst av i kroppen, under trening. Mulig jeg tar feil. Man trenger hvertfall litt flere kalorier når man trener, selv om kalorikalkulatoren viser

Nøkkelen til vektnedgang eller holde en stabil vekt er å få brukt opp kaloriene som du putter i deg. Å spise en hel potetgullpose hver dag mens man ligger på sofaen er ikke bra. Å spise en liten skål potetgull og trening etterpå er derimot helt ok. Kostholdet er jo også noe å tenke på. Søppelmat er ut og kroppen blir fornøyd. 5 om dagen, altså 2 frukt og 3 grønnsaker. Putt grønnsakene i middagen og du slipper å tenke mer på det.

Hvis du skal gå opp i vekt ved kaloriøkning så er det snakk om ganske mange kalorier (3-4000), feil type mat, masse fett i tillegg og lite fysisk aktivitet. Høres ikke ut som du er der.

Håper dette var til hjelp.
:)
Nevalensis
 
Innlegg: 2
Registrert: Fre Sep 16, 2011 9:08 pm

Re: Hvor mange kalorier må jeg ligge på

Innlegg Chantiel » Ons Jun 19, 2013 1:42 pm

Hei. du har samme høyde og vekt som meg. Jeg vil gjerne ned til ca 58 kg, og er ikke så veldig aktiv, men litt her og litt der...
jeg ligger på ca 1500-1600 kcal pr dag og går sakte ned i vekt. karbohydratene er nesten utelukket grønnsaker og frukt(ikke brød, pasta, ris, poteter etc). heller ikke "lavkarbo" pga endel frukt. ca 50% av kcal mine kommer fra karbohydratene. ca 25 %protein og 25 % fett.. ca.. dette kostholdet trives jeg veldig bra med siden jeg har en "søtmunn" og kan spise mye frukt. spiser stort sett bare "hel" mat og mye "raw food" .. jeg spiser ofte kjøtt/fisk + grønt til middag. altså spiser jeg de fleste av mine karboer tidligere på dagen...
Tror hver og en må finne sin "form" og prøve seg litt frem. Jeg har spist etter lavkarbo-prinsipp i ca 5 år, men har økt i vekt og energien har ikke vært helt bra... har nok ikke spist nok grønnsaker!! jeg må innrømme at det er så mye lettere å øke grønt-mengde når jeg kan gjøre det med frukt. feks lage juice/smoothie av grønt/frukt uten å tenke på karboer hele tiden!! et par bananer, daddel, mango/appelsin er nam nam med en halv pose spinat :) ...og energien er bedre, magen fungerer bedre og vekten går ned :)) så får jeg håpe treningslysten også stiger i takt med økende energi :) .. og det gjør den .. har sakte også økt litt med aktivitets- nivået . Ønsker lykke til!
Chantiel
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Jun 16, 2013 4:59 pm

Re: Hvor mange kalorier må jeg ligge på

Innlegg Chantiel » Ons Jun 19, 2013 1:44 pm

så det var en gammel tråd, men svarte alikvel. kan jo hende det er relevant for flere :D
Chantiel
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Jun 16, 2013 4:59 pm


cron